برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

معایناتی که مادران باید انجام دهند

انجام معاینات مستمر یکی از روشهای حصول اطمینان از سلامت است. تعداد دفعات و فواصل انجام معاینه به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد، ازجمله سن، وضعیت کلی سلامت، و وجود عوامل ابتلا به برخی بیماری‌ های خاص و سابقه خانوادگی

1-کشت پاپ اسمیر (pop Smear)
این تست چیست: کشتی است از قسمت باریک انتهای رحم. ممکن است پزشک پس از کشت در خواست آزمایش بیماری‌ های واگیردار جنسی را از آزمایشگاه بخواهد. در صورت رسیدگی نکردن به‌موقع این امراض، ممکن است دچار سرطان رحم شوید.
چرا لازم است: تنها به خاطر متاهل بودن نمی‌توانید بگویید که از امراض جنسی و سرطان رحم در امان هستید. شما یا همسرتان می‌توانستید این ویروس‌ها را پیش از ازدواج گرفته باشید، ولی آن‌ها در آزمایشات پنهان بوده باشند. اگر جواب آزمایش‌ها غیر طبیعی باشد، احتمال انجام بیوبسی یا نمونه‌ برداری از مناطق مشکوک نیز خواهد بود.
چند وقت یک‌بار باید آن‌را انجام دهید: این آزمایش باید سالی یک‌بار صورت گیرد. در صورتی‌که اختلالی در آزمایش مشاهده شد، هر سه تا شش ماه این آزمایش را تکرار کنید.
2- معاینهٔ پوستی:
این معاینه چیست: معاینه‌ای ساده از پوست شما برای تشخیص سرطان پوست که توسط متخصص پوست صورت می‌گیرد
چرا لازم است: تومور سیاه رنگ بدخیم، بارز‌ترین نوع سرطان پوست برای خانم‌های بین ۲۵ تا ۲۹ سال می‌ باشد. در ضمن خانم‌ها تغییرات زیادی را در زمان بارداری و یا پس از وضع حمل در پوست خود تجربه خواهند کرد. اغلب آن‌ها کاملا بی‌خطر بوده است، ولی معاینهٔ آن‌ها توسط متخصص لازم است. به احتمال زیاد پزشک از آن خال یا لکه پوستی نمونه برداری کرده و آن‌را برای آزمایش ارسال می‌کند.
چند وقت یک‌بار باید آن‌را انجام دهید: این آزمایش باید سالی یک‌بار صورت گیرد. در صورتی‌که اختلالی در آزمایش مشاهده شد، هر سه تا شش ماه این آزمایش را تکرار کنید.
  3-آزمایش قند خون ناشتا:
این آزمایش چیست: آزمایشی برای تشخیص دیابت.
چگونه انجام می‌شود: مقدار قند موجود در خون پس از هشت ساعت ناشتا بودن اندازه‌گیری می‌شود.
چه کسانی باید آن‌ را انجام دهند: خانم‌هایی که سابقهٔ خانوادگی دیابت، فشار خون و یا چاقی دارند؛ خانم‌هایی که در دوره بارداری و پس از آن دچار چاقی شده‌اند نیز جز این دسته هستند. در صورتی‌که تشخیص داده شد که شما دچار دیابت هستید، کنترل آن از طریق تغذیه، ورزش و در صورت لزوم تزریق انسولین صورت می‌گیرد.
چند وقت یک‌بار باید آن‌ را انجام دهید: اغلب خانم‌ها در ۴۰ سالگی باید این آزمایش را انجام دهند. پس از آن نیز هر سال و یا دو سال یک‌بار آن‌را تکرار کنند. با این حال در صورت وجود عوامل آن در سابقهٔ پزشکی شما، پزشک شما را از ۳۰ سالگی ملزم به انجام این آزمایش می‌کند.
چه زمانی خطرناک است: در صورتی‌که گلوکز متصل به گلبول‌های قرمز در آزمایش A1C در جریان خون شما بیش از ۷% باشد، احتمال ابتلا به دیابت در شما بالا خواهد بود.
چند وقت یک‌بار باید آن‌ را انجام دهید: این آزمایش باید سالی یک‌بار صورت گیرد. در صورتی که اختلالی در آزمایش مشاهده شد، هر سه تا شش ماه این آزمایش را تکرار کنید.
4-آزمایش املاح تراکم استخوان:
این آزمایش چیست: آزمایشی برای پوکی استخوان. بیماری که هر ساله تعداد زیادی از خانم‌ها به آن دچار می‌شوند و این عارضه بر اثر ظریف و ضعیف شدن استخوان‌ها صورت می‌گیرد.
چگونه انجام می‌شود: تراکم استخوان توسط دستگاهی به نام DEXA صورت می‌گیرد.
چه کسانی باید مورد آزمایش قرار گیرند: عموما این آزمایش زمانی صورت می‌گیرد که خانم‌ها یائسه می‌شوند. با این وجود در افرادی که سابقهٔ پوکی استخوان در خانواده را دارند و یا داروهای تیروئید مصرف می‌کنند و همین‌طور کسانی که تحت درمان آسم و یا اگزما قرار گرفته‌اند، آزمایش‌های ابتدائی پوکی استخوان از ۳۵ سالگی آغاز می‌شود. این عارضه ممکن است در اثر شیر دادن نیز بروز پیدا کند. در صورتی‌که ذخیره کلسیم کافی در بدن‌تان موجود نباشد، بدن شما برای تولید شیر و تغذیه کودک آن‌را از استخوان و ذخایر بدن می‌گیرد. در صورتی‌ که نتیجه اسکن‌ ها نشانگر نازک شدن استخوان‌ها باشد، پزشک شما توصیه‌هایی در مورد انجام ورزش‌های وزنه‌ای می‌کند و همچنین مکمل‌های کلسیم و یا آلندرونیت (Fosamax) که دارویی برای جلوگیری از تخریب استخوان‌هاست، برای‌تان تجویز می‌نماید.
چند وقت یک‌ بار باید آن‌را انجام دهید: این موضوع بستگی به نتایج آزمایشات شما دارد. در صورتی‌که علائمی از پوکی نداشته باشید، تا زمانی‌که نزدیک زمان یائسگی شوید، احتیاجی به انجام دوباره آزمایش نخواهد بود.

 

 

2575 | 23 آذر 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.