برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

ارزن فقط غذای پرندگان نیست!

اگرچه ارزن اغلب به عنوان غذای پرندگان محسوب می‌شود، ولی فقط مخصوص آن‌ها نیست و به عنوان یکی از غلات خوشمزه جهت تهیه انواع متنوعی از غذاها در بسیاری از کشورها به ویژه چین، آفریقا و هند کاربرد دارد. ارزن از نظر طعم، شیرینی ملایمی داشته و حاوی هزاران ماده مغذی مفید است و بیش از یک‌ سوم جمعیت جهان از آن تغذیه می‌کنند .

اگرچه ارزن اغلب به عنوان غذای پرندگان محسوب می‌شود، ولی فقط مخصوص آن‌ها نیست و به عنوان یکی از غلات خوشمزه جهت تهیه انواع متنوعی از غذاها در بسیاری از کشورها به ویژه چین، آفریقا و هند کاربرد دارد. 

ارزن از نظر طعم، شیرینی ملایمی داشته و حاوی هزاران ماده مغذی مفید است و بیش از یک‌ سوم جمعیت جهان از آن تغذیه می‌کنند .

خواص تغذیه ای ارزن:

این ماده شامل 15 درصد پروتئین، مقادیر بالای فیبر، ویتامین‌های B کمپلکس (نیاسین، فولاسین و ریبوفلاوین)، مواد معدنی آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، پتاسیم، کلسیم و روی، آمینواسیدهای ضروری متیونین، لسیتین و ویتامین A و  غنی از فیتوکمیکال‌هایی مثل اسید فیتیک می‌باشد .

حداقل آلرژی زایی:

ارزن حداقل آلرژی‌زایی و بیشترین هضم را دارا است. ارزن یک ماده بدون گلوتن است که می‌توان آن را برای بیماران سلیاکی مورد استفاده قرار داد .

توپ انرژی:

این ماده به عنوان یک منبع پرانرژی و حاوی مواد مغذی بالا برای ورزشکاران و بچه‌ها محسوب می‌شود و در صورت ترکیب با حبوبات منبع عالی پروتئین می‌باشد.

غنی از منیزیم:

ارزن از منابع غنی منیزیم می‌باشد و یک فنجان ارزن پخته، 19 درصد منیزیم مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند.

غنی از کلسیم و آهن:

این ماده مغذی از نظر کلسیم غنی بوده و به تحکیم استخوان‌ها کمک میکند.

کمک به رفع یبوست:

ارزن ماده‌ای غذایی است که بیشترین مقدار فیبر را دارد، پس می‌تواند به عملیات دستگاه گوارش شما کمک کند و مشکلاتی مانند یبوست، گاز بیش ازحد، نفخ و دل درد را رفع کند. با تنظیم فرایند گوارشی‌تان، می‌توانید از مواد مغذی بهتر استفاده کنید و خطرات جدی‌تر دستگاه گوارش مانند زخم معده یا سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهید .

کمک به کاهش حملات آسم:

تحقیقات، به روشنی نشان داده‌اند که ارزن می‌تواند بطور قابل توجهی کیفیت زندگی افرادی که از کودکی مبتلا به آسم بوده‌اند را بهبود ببخشد و همچنین در وهله‌ی اول می‌تواند، از گسترش آن جلوگیری کند. اگرچه برخی از شواهد بحث برانگیز است اما نشان می‌دهد که میزان خس خس سینه و حملات آسم در کودکانی که مقدار زیادی غلات مانند ارزن مصرف می‌کردند، بطور قابل توجهی کمتر شده است (بیش از ۱۵درصد) .

نکته مهم: با توجه به استرس‌های امروزی در بدن ما (بویژه در سیستم غددی) برای اینکه هضم، بدرستی انجام شود به فعالیت بیشتری نیاز است و فرایند هضم ارزن هم ممکن است سنگین باشد. بنابراین، قبل از اینکه رژیم غذایی‌تان را به رژیم غذایی سرشار از ارزن تغییر دهید، درباره‌ی سلامت تیروئید و سایر غددتان با پزشک خود مشورت کنید .

مادرها ارزن بخورند:

تحقیقات اخیر نشان داده است که فیبر یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از شروع سرطان سینه در خانم‌ها است. در واقع، زنان می‌توانند با خوردن بیشتر از ۳۰گرم فیبر در روز، شانس ابتلا به سرطان سینه را تا ۵۰درصد کاهش دهند. با توجه به اینکه سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان‌ها است، همه‌ی خانم‌ها باید به این توصیه عمل کنند .

بیماران مبتلا به سلیک ارزن بخورند:

ارزن، فاقد گلوتن است، بنابراین افراد مبتلا به سلیاک، می‌توانند به عنوان منبعی از غلات، از آن بجای گندم استفاده کنند. این ماده، ساده‌ترین و با ارزش‌ترین ماده‌ای است که می‌تواند به رژیم‌های غذایی در سراسر دنیا اضافه شود. همچنین شامل بیشترین مقدار انرژی، بیشترین چربی و بیشترین مقدار ویتامین‌های گروه B می‌باشد.

مضرات ارزن:
- زنان باردار مجاز به مصرف ارزن نمی باشند ،زیرا موجب باز شدن عادت ماهانه و درنتیجه سقط جنین می گردد.
- اشخاصی که مبتلا به نقرس ،اسیداوریک ،اترومی ،تصلب شرایین ،سنگ مثانه ،ناراحتی معده و مثانه می باشند، باید درمصرف ارزن احتیاط نمایند .



2879 | 6 بهمن 1396
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.