برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

تخیلی خوب است که از دل آن یک تفکر سازنده بیرون بیاید

نشستی با موضوع نقد مجموعه انیمیشن‌های «بن تن» در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی تهران برگزار شد که در آن لیلا میرهادی سرپرست امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به عنوان کارشناس حضور داشت
 به گزارش روابط عمومی کانون، این نخستین نشست ازسلسله نشست‌های نقد تربیتی فیلم‌های کودک و نوجوان در این فرهنگ‌سرا بود که تعدادی از معلمان، مربیان تربیتی آموزش وپرورش و فعالان حوزه تربیت نوجوان نیز در آن حضور داشتند.
لیلامیرهادی، نویسنده و کارگردان فیلم کودک و نوجوان با تاکید بر تاثیر گذاری این‌گونه انیمیشن‌ها بر ذهن و روان کودکان و تقویت خیال پردازی آنان، افزود: کودکان با نگاه کردن به این انیمیشن‌ها تظاهر به خوشحالی کرده و شاید به نظر برسد چنین انیمیشن‌هایی در آینده خیال پردازی آن‌ها را بارور خواهد کرد اما چنین نیست. این کارتون‌ها محتوای آموزنده‌ای ندارد و تنها احساس بچه‌ها را برانگیخته می‌کنند. در صورتی که ما نمی‌خواهیم بچه‌ها بدون تفکر انگیخته شده و انگیزش بدون تفکر فاقد ارزش است.
وی با اشاره به جنبه‌های هیجانی که در این انیمیشن وجود دارد، افزود: این کارتون هیجان بچه‌ها را برمی‌انگیزد در صورتی که کودک باید با دلیل و منطق به هیجان بیاید. در این انیمیشن‌ها کودکان با نابودی دیگران به هیجان می‌آیند و این به معنی تخیل و تقویت آن نیست.

انیمیشن درجه چندم
 میرهادی، سرپرست امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تشریح ارزش‌های مثبت کارتون بن تن گفت : اگر بخواهیم یک ویژگی مثبت برای این انیمیشن در نظر بگیریم می‌توانیم به رنگ‌های تند و بعضی ویژگی‌های انیمیشن آن اشاره کنیم که البته در مقایسه با انیمیشن‌های روز دنیا، بن تن رتبه مطلوبی نداشته و جزو انیمیشن‌های درجه سه به حساب می‌آید به این دلیل که در این انیمیشن بیشتر چهره‌ها شبیه هم هستند و در هر صحنه تنها یک عنصر حرکت می‌کند.
وی در ادامه به عوارض تماشای کارتون بن تن و تاثیرات آن در بزرگ‌سالی افراد اشاره کرد و افزود: در این کارتون کودک می‌بیند آن چه را که باید به زحمت کسب‌ شود، قهرمان داستان تنها با فشار دادن یک دکمه انجام می‌دهد. در خیال او این دکمه طراحی می‌شود در حالی که در واقعیت این دکمه وجود ندارد، این ویژگی‌ها که در این کارتون بسیار زیاد است موجب می‌شود او در سنین جوانی فرد فعالی نباشد .

یک نفر قهرمان و بقیه ناتوان
میرهادی تمرکز توانایی‌ها بر شخصیت بن تن را از دیگر ویژگی‌های بن تن عنوان کرد و خاطر نشان کرد: این که غیر از بن تن همه ضعیف‌اند موجب عدم خودباوری کودک می‌شود. در کارتون های جدید و به ویژه بن تن متاسفانه خشونت بالایی وجود دارد و این برای کودک خطرناک است.
وی با طرح این موضوع که ما مخالف فانتزی و شادی کودکان نیستیم گفت: باید در پایان تماشای این کارتون از کودک‌مان سوال کنیم چه دیده و چه نتیجه‌ای گرفته است.
وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها به دلیل سکونت در آپارتمان شرایط بازی را از کودکان خود گرفته‌اند در حالی که ما ضمن امکان استفاده کودکان از برنامه‌های تفریحی فیزیکی باید امکانی را برای ورزیده شدن فکر فرزندان‌مان فراهم کنیم. کارتون‌هایی مانند بن تن نه تنها رفتارهای جدید مثبتی را به کودک ما نمی‌آموزد بلکه آنان را از نظر روانی مسخ می‌کند.
 دکتر محسن ایمانی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ، در نقد این کارتون تصریح کرد: ما باید در ابتدا ببینیم این آثار چه پیامی برای کودک ما به دنبال دارد و موضوع دیگر بحث ترس و دیدن کابوس های شبانه است. ما در مراکز مشاوره با کودکانی مواجه می‌شویم که به دلیل باور حیوانات و موجودات عجیب در این انیمیشن‌ها با ترس‌های شبانه مواجه هستند و القای این تصاویر، ترس را در کودکان نهادینه می‌کند.
 وی با اشاره به این موضوع که بسیاری از تخیلات انسان سازنده هستند، اظهارداشت: کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگر افرادی مانند ژول‌ورن تخیلاتی مانند سفر به ماه و 20 هزار فرسنگ زیر دریا را به منصه ظهور نمی‌آوردند امروز زیردریایی و موشکی ساخته نمی‌شد لذا تخیلی خوب است که از دل آن یک تفکر سازنده بیرون بیاید.

قرنطینه راه حل نیست
دکتر ایمانی در ادامه عنوان کرد: برای کودکان، تفکرات، حالات عینی پیدا می‌کند به عنوان مثال اگر قصه‌ای برای کودک گفته می‌شود تصاویر آن در ذهن کودک نقش می‌بندد.
 وی به والدین توصیه کرد پیش از کودکان، خود انیمیشن‌ها را ببینند و چنان چه آسیب تربیتی به دنبال نداشت، آن را در اختیار کودک خود قرار دهند. وی این روش را اقدامی کنترلی برای پیش گیری از آسیب های تربیتی دانست و افزود: این یک راه کنترل است اما راه بهتر از قرنطینه کردن کودک، آگاهی بخشی با زبان کودکانه است. به عنوان مثال نکات منفی که در این فیلم مشاهده می‌شود را اگر با صبر و حوصله و ادبیات کودکانه برای بچه‌ها توضیح دهید آن‌ها را در برابر بسیاری از هجمه‌های دیگر فکری نیز واکسینه کرده‌ایم. 
لازم به ذکر است نشست های نقد تربیتی و محتوایی فیلم کودک و نوجوان با توجه به آثار روز و فیلم های مورد توجه کودک و نوجوان در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

منبع:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
2205 | 15 آبان 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.