برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

اثر تغذیه پدر و مادر در رفتار و خلق و خوی آنها نسبت به کودک

همانطور که خوردن بعضی از غذاها یا کمبود آنها در رفتار و خلق و خوی کودکان اثر دارد، مصرف یا کمبود بعضی از غذاها در خلق و خوی پدر و مادر نیز اثر دارد.

آیا به تازگی در مورد نحوه رفتار خود با کودکتان دقیق شده اید؟
آیا به تازگی در مورد شیطنتهای کودک خود زود از کوره در میروید؟
آیا به تازگی همیشه افسرده،کسل و خسته هستید؟

همانطور که خوردن بعضی از غذاها یا کمبود آنها در رفتار و خلق و خوی کودکان اثر دارد، مصرف یا کمبود بعضی از غذاها در خلق و خوی پدر و مادر نیز اثر دارد. موقعی که پدر یا مادر در برابر کودکی عصبانی میشوند باید از خودشان سوال کنند آیا رفتار کودک نابجا و بد بوده است که مرا عصبانی و پرخاشگر کرده است یا بدن من از نظر غذایی و ویتامین ها دچار کمبود است و در نتیجه تحمل من کم شده است؟

در چنین شرایطی مادر و پدر باید با توجه به اطلاعات زیر رژیم غذایی خود را بازنگری کنند و در صورت لزوم نیز با متخصص تغذیه مشورت کنند.

عوارض کمبود سروتونین:

سروتونین یکی از مواد شیمیایی کلیدی مغز میباشد. اگر میزان این ماده در مغز طبیعی باشد، خلق و خو و خواب انسان خوب خواهد بود. اگر میزان سروتونین مغز مادر کم گردد، احساس افسردگی، تشویش، پرخاشگری و بی خوابی به او دست میدهد. برای ساخته شدن سروتونین در مغز به ماده پروتیینی به نام تریپتوفان نیاز است. این ماده باید از راه غذاهایی چون نان، ماکارونی و روغن ماهی وارد بدن گردد. برای ساخته شدن سروتونین غیر از تریپتوفان به ویتامینهای B1 و B12 و اسید فولیک نیاز است. این مواد نیز در غذاهایی مانند موز، گوشت ماهی، سبزیجات، گوشت مرغ و گوساله وجود دارد.

اگر مادری به چنین مواد غذایی دسترسی نداشته باشد، دچار کمبود سروتونین در مغز و در نتیجه دچار افسردگی، اضطراب یا کم خوابی میگردد. چنین مادرانی باید رژیم غذایی مناسب و متعادل داشته باشند یا این مواد باید به وسیله دارو به بدن برسد. بعضی از مادران نیز به دلیل اختلالات گوارشی یا سن بالا دچار اختلال در جذب ویتامین B6 و B12 میگردند. چنین مادرانی باید ویتامین های گروه B را به صورت دارو مصرف کنند تا افسردگی آنها برطرف و خواب آنها بهتر گردد.
عوارض کمبود اسیدفولیک :

مطالعات نشان داده است که کمبود فولات بر روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد . یک سوم تا یک دوم افراد مبتلا به اختلالات روانی در معرض کمبود فولات قرار دارند. منابع غنی از اسید فولیک عبارتند از حبوبات پخته بخصوص انواع لوبیا ، اسفناج ، کاهو ، جوانه گندم ، کلم پیچ ، کلم ، باقالای سبز ، زرده تخم مرغ ، گوشت گاو ، موزو جگر.

نقش ویتامین های گروه ب :

ویتامین های گروه ب در عملکرد سیستم عصبی نقش دارد. ویتامین B6 در تولید سروتونین نقش دارد و کمبود آن در اختلالات روانی دیده می شود. کمبود ویتامین B12 در اختلالات خلقی و واکنش های روان پریشانه مانند توهم ، گیجی ،خستگی ، فرسودگی ، سردرگمی ، رفتارهای خشونت آمیز ، بی خوابی ، کاهش توانایی درتمرکز ، گفتارهای نامربوط و بیماری دوقطبی دیده می شود. از منابع سرشار این ویتامینها موارد زیر می باشند :
مخمر ، جوانه گندم ، برنج قهوه ای ، محصولات سویا ، جو دوسر ، حبوبات ، غلات سبوس دار ، تخم مرغ ، گوشت کم چرب ، ماهی سالمون و دیگرماهیهای آزاد ، آسپاراگوس ، براکلی ، تخمه آفتابگردان و مغزجات خام می باشد.

نقش تیامین در بدن: 

تیامین در متابولیسم انرژی در مغز و متعادل کردن احساسات نقش دارد.کمبود تیامین منجر به خستگی ، احساس تنبلی و کاهش اعتماد به نفس می شود.

 سایر املاح و ویتامینهای مورد نیاز و نقش آنها در عملکرد بدن ما:

روی : روی در تقویت حافظه و سلامت ذهن نقش دارد. منابع غنی از روی عبارتند از گوشت ، حبوبات ، غلات سبوس دار ، لبنیات ، صدف خوراکی بخار پز ، دانه های کدوتنبل ، تخمه گل آفتابگردان ، سیر ، اسفناج و دیگر سبز یجات برگ تیره

آهن : کمبود آهن باعث بروز خستگی و کاهش انگیزه برای فعالیتهای روزانه ، اضطراب و افسردگی می شود.

اسیدهای چرب امگا3 و امگا 6 : اسیدهای چرب ضروری بخصوص امگا3و6 در ترکیبات شیمیایی مغز مانند دوپامین و سروتونین نقش مهمی دارند.منابع سرشار از امگا 3 ماهی آبهای سرد مانند تون و سالمون و دانه کتان می باشد . تخمه کدو تنبل ، تخمه آفتابگردان ، کنجدو روغن بذر شاه دانه روغن سویا و ذرت منابع غنی از امگا6 می باشد.

کلسیم : کمبود کلسیم نیز در اختلال شخصیت نقش دارد.لبنیات ، سبزیجات و میوه جات حاوی مقدار کافی کلسیم می باشند.

سلنیوم : سلنیوم آنتی اکسیدانی است که بدن را در برابر اثر رادیکالهای آزاد محافظت می کند.همچنین برخلق و خوی فردتاثیر شگرفی دارد.سلنیوم درجوانه گندم ، مخمر ، سیر ، کبد ، گوشت قرمز ، ماهی ، ماکارونی ، تخمه گل آفتابگردان و نان سبوس دار یافت می شود.

 

 

2581 | 6 مهر 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.