برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

روش صحیح دستور دادن به کودک

یکی از شایع‌ترین مشکلات در بین خانواده‌ها، روش دستور دادن به کودک است به طوری که کودک آن را به خوبی درک کرده و اجرا کند. دستورهایی که معمولاً موثر واقع نمی‌شود دارای یکی از خصوصیات زیر است: دستورهای زنجیره ای: دستورهایی هستند که پشت سر هم به کودک داده می‌شود و کودک توانایی به خاطر سپردن همه آن‌ها را ندارد.بنابراین برخی از آن‌ها را فراموش کرده و انجام نمی‌دهد.
یکی از شایع‌ترین مشکلات در بین خانواده‌ها، روش دستور دادن به کودک است به طوری که کودک آن را به خوبی درک کرده و اجرا کند.
دستورهایی که معمولاً موثر واقع نمی‌شود دارای یکی از خصوصیات زیر است:

دستورهای زنجیره ای:
دستورهایی هستند که پشت سر هم به کودک داده می‌شود و کودک توانایی به خاطر سپردن همه آن‌ها را ندارد.بنابراین برخی از آن‌ها را فراموش کرده و انجام نمی‌دهد.

دستورهای مبهم:
دستورهایی هستند که برای کودک واضح و روشن نیستند و به خوبی نمی‌توانند منظور گوینده را منتقل کنند.به عنوان مثال هنگامی که ما انتظار داریم بچه‌ها بدون درگیری و خشونت با هم بازی کنند و دعوا نکنند ولی فقط به آن‌ها بگوییم: «بچه های خوبی باشيد»

دستورهای پرسشی:
در این گونه دستورها ما به بچه حق انتخاب می‌دهیم. پس دور از انتظار نیست که او آن را انجام ندهد.

دستورهایی که به دنبالش دلیل و منطق آورده می‌شود:
مانند «زود باش اتاقت را مرتب كن چون امشب مهمان داريم و از اين كه خانه نامرتب باشد نگران و عصبانی می شوم.» در این مثال ممکن است کودک دستور اصلی را فراموش کند.

روش دستور دادن موثر
نزدیک کودک بروید، تا حد چشم‌های کودک خم شوید و با او تماس چشمی برقرار کنید. فاصله شما در زمان دستور دادن به اندازه فاصله یک دست باز باشد (یعنی به فاصله شانه تا نوک انگشتان) و برای کودک به طور دقیق مشخص کنید و بگویید که چه کار کند.

 اما نباید در کلامتان خشونت وجود داشته باشد. به اطاعت از دستور، پاداش دهید. دستورها باید در حد سن و فهم و توانایی‌های کودک باشد. سعی کنید دستورها با تهدید همراه نباشند و با لحن خوب و قاطع گفته شوند
3338 | 2 مرداد 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.