برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

بازیهایی برای تقویت هوش منطقی – ریاضی

در این مقاله شما را با چند بازی جهت تقویت هوش منطقی-ریاضی کودکان آشنا خواهیم کرد.

بازی 1: شمارش پوشالها ( یک یا دو نفره):

این فعالیتی ساده و خنده آور است و بیش از آن چه انتظار دارید کودک نو پا را مشغول و متمرکز می کند.از کودکان سنین مختلف می توان خواست که این بازی را انجام دهند و دانه های پوشال را به بطری بریزند.

وقتی شما می نشینید و این بازی را با کودکان انجام می دهید می توانید از او بخواهی هر دانه پوشال را که در بطری می اندازد بشمارد و قابلیت به یادسپاری و شمارش را تقویت نماید.

محتوا :قیچی ، پوشال ، بطری آب 250 میلی لیتری خالی

دستور العمل :مقداری پوشال در ابعاد کوچک ببرید . اندازه قطعات به سن کودک بستگی دارد. قطعات باید به اندازه ای بزرگ باشند که قابل بلعیدن نباشند و به اندازه ای کوچک باشند که نتوانند به آسانی آن را خم کنند. برای کودکان نوپا ، می توان به اندازه دو تا پنج سانتی متر برید. در بطری رابردارید و به کودکان نشان دهید که چگونه می تواند هر قطعه پوشال را به سوراخ وارد کند. باید هر قطعه را که به داخل بطری می اندازد بشمارد. همچنان که نوآموزان آن را بیشتر با این مهارت مانوس می گردند ، چالش او را با ایجاد یک سوراخ کوچک در سر بطری به طوری که تنها یک قطعه پوشال در آن فیت شود و بستن در روی بطری افزایش دهید.

 تنوع: کودک را وادار کنید که دکمه ها را داخل یک ظرف خالی بیاندازند یک شکاف در بالای درب برای ورود دکمه ها ایجاد کنید. یا اینکه می توانید سکه هایی را که داخل قلک خود می اندازد بشمارد.

چه چیز یاد گرفته می شود ؟

به علاوه تمرین برای اموزش شمارش کودکان تجربیاتی ابتدایی از هماهنگی دست و چشم به دست می آورند چشم های آنها به دستانشان مسیر می دهند تا پوشال را درون بطری قرار دهند.آنها خیلی زود یاد می گیرند که اگر چشمانشان به سمت دیگری بچرخد پوشال به سوراخ بطری وارد نخواهد شد همچنین این فرصتی برای کودکان خواهد بود که توجه خود را بر یک کار متمرکز کنند و آن را کامل کنند مهارتی که در طول زندگی به آن نیاز خواهند داشت .

بازی 2  :بولینگ با قوطیهای خالی ( دو یا چند نفره)

قوطی های آلومینیومی به آسانی قابل جمع آوری و برای بازی عالی هستند . این بازی بولینگ و شمارش مفرح را انجام دهید. اگر بازی و هیجان سروصدا می خواهید از بطری های پلاستیکی خالی به جای قوطی های آلومینیومی استفاده کنید.

محتوا :قوطی های خالی آلومینیومی یا بطری پلاستیکی خالی آب  توپ والیبال ساحلی یا کیسه دانه ای یا توپ های دیگر.

 دستور العمل :تعداد اندکی قوطی روی همدیگر  بچینید یا شش تا ده قوطی را به صورت یک هرم کنار هم بچینید از بازیگر خود بخواهید دو تا شش قدم عقب بایستد، بسته به اینکه مهارتش چقدر باشد و بتواند یک توپ ساحلی را به سمت قوطی ها قل دهد بشمارید چند قوطی افتاده است. بازی را تکرار کنید تا کل قوطی ها بیفتد. از کودکان بخواهید برای تنظیم دوباره قوطی ها برای دوره بعد به شما کمک کنند. اگر شما توپی در دسترس نداری ، از یک کیسه دانه استفاده کنید که کودکان به سوی قوطی ها پرتاب کنند . میتوانید از بطریهای خالی نوشابه هم به جای قوطی ها استفاده کنید.

تنوع :هر قوطی رابا مقداری کاغذ بپوشانید و یک شماره روی هر قوطی بنویسید. قوطی ها را به خط بچینید و از بازیگر خود بخواهید برای مثال قوطی شماره 2 را هدف بگیرد یا برای بازیگران خیلی تازه کار به سادگی آن چه را به دست می اورند با صدای بلند اعلام کنید ، ( نگاه کن تو قوطی شماره 2 و 5 را زدی ) برای نو آموزان بزرگتر ، اعدادی را که افتاده اند یادداشت کنید و از بازیگر خود بخواهید آنها را باهم جمع کند ( بیا ببینم تو شماره های3 و  4 و 7 را انداختی بیا حساب کنیم امتیاز توتوی این دور چقدر شده است ) اگر کودکان سنین مختلف دارید ، می توانید کارهای متفاوتی را به آنها واگذار کنید یا آنها را به نوبت به کار بگمارید برای مثال کودک کوچکتر می تواند نام عدد را بگوید ، بچه بزرگ تر می تواند جمع اعداد را انجام دهد و کودک با سن میانه ( کودکی که اکنون اعداد را می داند اما قادر به حل مساله جمع نیست ) می تواند قوطی ها را برای دور بعد بیند . کودکان دوست دارن عنوانهایی داشته باشند مانند آن که اعداد را جمع می کند پادشاه شمارش است آن قوطی ها می چیند وزیر است و آن که  توپ را پرتاب می کند پرتابگر ارشد است.

     چه چیز یاد گرفته می شود ؟

کودکان هماهنگی دست و چشم را یاد می گیرند و در می یابند چه مقدار نیرو لازم است که با یک ضربه تعداد زیادی قوطی بیاندازند. آنها یاد میگیرند که چگونه تعداد قوطی هایی که به زمین می ریزند را بشمارند. آنهاهمچنین می آموزند که به همدیگر برای چیدن دوباره قوطی ها بعد از هر دور بازی کمک کنند اگر شما گونه های دیگر این بازی را انجام دهید کودکان تشخیص اعداد و جمع آنها را نیز خواهند آموخت . همچنین اگراز آنها خواسته شود که قوطی های شماره گذاری شده را به ردیف بچینند آنها طبقه بندی و ردیف بندی اعداد را نیز یادخواهند گرفت.

بازی 3 :ساخت گردنبند با حبوبات ( دو یا چند نفره )
چیزهای رشته ای مانند دانه های یک گردنبند نیازمند مهارتهای حرکتی ظریف انگشتان می باشند. در این بازی کودکان دانه هایشان را نیز درحین این کار شمارش می کنند. اما بهترین جزء ان این است که کودکان می توانند باگردنبندی که ساخته اند تمام روز سرگرم شوند.

محتوا : نخ تابیده ، یا نخ قلاب ماهیگیری ، دانه های حبوبات که وسط آنها سوراخ باشد یا دانه ها تسبیح

دستور العمل : به کودک یک قطعه نخ ، کاموا، یا نخ ماهیگیری بدهید که به اندازه کافی بزرگ باشد و پس از گره خوردن بتواند به گردن بیاندازد و از او بخواهید دانه های حبوبات یا تسبیح را به آنها رشته کند. اگر شما از نخ یا رشته استفاده می کنید ، می توانید به کودکان کم سن تر کمک کنید تا یک تکه چسب نواری در انتهای نخ بچسبانند که رشته را با ثبات کند و رد کردن دانه های حبوبات را راحت تر کند. هنگامی که کودک گردنبند خود را ساخت دو انتهای آن را به هم گره بزنید. از کودک خود بخواهید تعداد دانه های رشته را بشمارد بعداً در طول رو قبل از این که دانه ها خورده شوند بشمارید چند قطعه از گردنبند حذ شده است آیا کودک می تواند کشف کند چند تا خورده شده اند؟

تنوع :اگر می خواهید گردنبند کودکان باقی مان، به جای خوردنی  چیزهای دیگری را به آنها بدهید ماننده دکمه ها ماکارانی لوله ای و پاستا های شکل دار سوارخ دارد.

چه چیز یاد گرفته می شود ؟

کودکان شمارش را تمرین می کنند و شروع به دریافت ایده هایی درباره تفریق می کنند در این مورد به جای ( دور ریختنی ها ) از ( خوردنی ها ) استفاده کنید . کودکان هممچنین فرصتی عالی برای تمرین مهارت های حرکتی ظریف خود پیدا می کنند.

بازی 4 ( دو یا چند نفره ) :حدس بزن چه کسی ؟حدس بزن چه چیزی؟

آیا می توانید به قسمت کوچکی از یک تصویر نگاه کنید و حدس بزنید که کل تصویر چیست؟ این یک بازی چالش آور است با کودکان برای حدس زدن عکس نوبت بگذارید یا در صورت بازی جمعی کودکان را به گروههای دوتایی تقسیم کنید که یکی عکس را انتخاب کند و دیگری حدس بزند.

 محتوا :قیچی ، کاغذ ، مجله

دستور العمل :یک قطعه کاغذ را به صورت نوارهای افقی برش بزنید حاشیه سمت راست را دست نخورده باقی بگذارید به شکلی که نوارها به کاغذ باقی می ماند . این پوشش تصویر شما خواهد بود. پوشش تصویر را روی یکی از تصاویر مجله قرار دهید و نوار ها را یکی ، یکی عقب بکشید و ببینید آیا بازیگر شما قادر است حدس بزند تصویر درباره چیست ؟ مکانها را عوض کنید و اجازه دهید بازیگر تصویری را برای شما انتخاب کند که حدس بزنید با همراه داشتن این صفحه نوارهای لای یک مجله شما یک بازی فوری برای گذراندن وقت در اتاق های انتظار یا در حال سفر خواهید داشت.

تنوع :تصویر کسی را استفاده کنید که کودکتان می شناسد و ببینید کودک قادر است آن شخص را تشخیص دهد ؟

چه چیز یاد گرفته می شود ؟

کودکان یک مفهوم ابتدایی ریاضی را فرا می گیرند. یعنی این که یک کل از اجزاء کوچک تر تشکیل شده است. در این بازی آنها می بینندکه یک تصویر کامل از اجزاء جداگانه کوچکتر تشکیل شده است و این که وجود هر جزء ضروری است. این بازی می تواند برای دریافت این مفهوم در مقیاس جهانی بسیار خوب باشد به گونه ای که هر یک از ما درک کنیم که هر کس یا هر چیز یک جزء ضروری از کل است .

منبع: کودکان طلایی

6752 | 14 تیر 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.