برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

آشنایی با چند بازی برای نوزادان

در این نوشته چند بازی ساده را معرفی خواهیم نمود که شما می توانید با فرزند تازه متولد شده خود انجام دهید.
بازی اول:
بازی با جغجغه
 جغجغه ای را جلوی صورت نوزادتان بگیرید و آ رام آن را به این طرف و آن طرف تکان دهید. همین طور که جغجغه را تکان می دهید. شعر ساده ای مثل شعر زیر را برایش بخوانید :
” جیرینگ جیرینگ
بالا،پایین.
جیرینگ،جیرینگ،
این ور ،اون ور.”
آنقدر به این کار ادامه دهید تا توجه کودکتان به جغجغه جلب شود و به آن نگاه کند. حالا جغجغه را به آرامی به یک طرف حرکت بدهید و دوباره شعر را از اول برایش بخوانید. در قسمت های مختلف اتاق بایستید و جغجغه را تکان دهید.در حین انجام این کار ببینید آیا نوزاد سرش را به سمت جهتی که صدا می آید حرکت می دهد یا نه. اکنون پیش نوزادتان برگردید و جغجغه را توی دستش بگذارید و دوباره شعر را برایش بخوانید. نوزاد عاشق آواز است و بعدها که زبان باز می کند،سعی می کند صداهایی را که شنیده است تقلید کند.
بازی دوم:
چهره شاد،چهره غمگین
تحقیقات نشان می دهد : نوزادان در ۲ ماهگی می توانند حالت هایی را که درچهره اطرافیانشان است تشخیص بدهند،حالت هایی مثل خشم،شادی،اندوه و … .
روبه روی نوزادتان بنشینید و کارهایی کنید تا توجه اش به شما جلب شود و به صورت شما نگاه کند.بعد سعی کنید حالتهای مختلفی به صورتتان بدهید و صداهای گوناگونی از خودتان در آورید. انجام این بازی باعث می شود کودک سعی کند از چشم ها و گوش هایش بیشتر استفاده کند و در نتیجه قدرت بینایی و شنوایی او تقویت می شود.
 می توانید این حرکت ها را انجام دهید:
آوازی برایش بخوانید.سعی کنید در حین گفتن کلمات در حرکات لب و دهانتان اغراق باشد،طوری که نوزاد به راحتی حرکت ها را از هم دیگر تشخیص دهد. چشم هایتان را باز و بسته کنید. زبانتان را بیرون بیاورید. با دهان تان شکلک های مختلفی در آورید. با لب هایتان صداهای مختلفی درآورید،مثل سوت،فوت،پوف.
سرفه کنید یا خمیازه بکشید.
بازی سوم:
عجب زوری داری!
تحقیقات نشان می دهد : حتی حرکت ساده ای مثل دراز کردن دست و گرفتن اشیا به مغز نوزاد کمک می کند تا بتواند هماهنگی بین دست و چشمش را تقویت کند.
این بازی هم دست ها و انگشتهای نوزاد را قوی می کند و هم مهارت های او را در دنبال کردن اشیا افزایش می دهد.
نوع بازی :
 نوزادتان را در آغوش بگیرید یا به پشت بخوابانید. انگشت سبابه تان را در دستش بگذارید. طولی نمی کشد که کودکتان انگشت شما را می گیرد چون این یک واکنش طبیعی است. هر بار که نوزادتان انگشت تان را می گیرد، با گفتن جمله های مثبتی مثل این عبارت ها او را تشویق کنید:
” آفرین، قهرمان کوچولو!” یا ” وای، عجب پهلوانی!” یا ” ماشاالله،عجب زوری داری!”
بازی چهارم :
تجربه های حسی
تحقیقات نشان می دهد : “دیدن” یا “بو کردن” اشیا اتصالات بین سلول های مغزی نوزاد را افزایش می دهد البته باید توجه داشت که نوزاد باید در کمال آرامش این مسایل را تجربه کند. به همین دلیل،بزرگترها باید با حالتی بسیار محبت آمیز اشیا را در اختیار او قرار دهند و اجازه دهند که او سر فرصت آنها را لمس یا بو کند. هیچ عجله ای در کار نیست! سعی کنید نوزادتان با بوها و جنس های متفاوت و متعدد آشنا شود. این مسیله باعث می شود خودش و دنیای اطرافش را بشناسد.
نوع بازی :
 پارچه هایی از جنس های مختلف آماده کنید(پارچه های ساتن،پشمی و حوله ای برای شروع کار مناسب هستند). سپس دست نوزادتان را در دست بگیرید و انگشت هایش را روی پارچه ها بکشید. حالا نوبت ” بو کردن” اشیا است. برای این کار می توانید به همراه کودکتان بیرون بروید و شاخه گلی را با هم بو کنید یا پرتقالی را که به تازگی قاچ زده اید به بینی اش نزدیک کنید تا بو کند.
توجه : مواظب باشید او را خیلی خسته نکنید.گوش به زنگ باشید چه وقت از بازی خسته می شود و دیگر نمی خواهد ادامه دهد.
بازی پنجم :
پای کوچولوت را خم کن!
تحقیقات نشان می دهد : تقویت کردن عضلات ران نوزاد برای سینه خیز رفتن و راه رفتن او در آینده بسیار مهم است. تا وقتی که این بازی را با ملایمت انجام دهید،اصلا موجب ناراحتی نوزادتان نمی شوید و او از انجام این بازی لذت می برد.
نوع بازی :
 نوزادتان را به پشت روی تشک بخوابانید و مچ پاهایش را بگیرید و با احتیاط زانوهایش را صاف کنید.وقتی پاهایش صاف شد،با انگشت هایتان به آرامی به کف پاهایش ضربه بزنید. او به طور ناخودآگاه انگشتهایش را جمع می کند و زانوهایش را خم می کند. در حین انجام بازی ،شعر زیر را با لحن آهنگینی برایش بخوانید :
” خم،خم،خم میشه،
پای کوچولوش خم میشه،
خم ،خم،خم میشه،
هورا!هورا! هورا…”
* شعرتان را با “هورا” گفتن و دست زدن تمام کنید. بعد از چند بار تکرار بازی ،نوزادتان کم کم می فهمد چه زمانی قرار است شما هورا بکشید و او جلوتر از شما ابراز شادی می کند( مثلا می خندد و یا دست و پاهایش را شادمانه تکان می دهد). این مسیله بازی را مهیج تر می کند.
4348 | 17 فروردین 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.