برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

کودک و مشکلات مالی والدین

⚫️اینکه والدین تمام نیازهای کودک را پیش از آنکه خود احساس نیاز کند، رفع کنند، امر پسندیده‌ای نیست، در این‌صورت خانواده‌ها در آینده با افرادی مواجه می‌شوند که هیچ انگیزه‌ای برای ادامه زندگی و تلاش برای رفع حاجات خود ندارند. 🔴کودکان باید در جریان مشکلات مالی والدین قرار بگیرند، ولی بدین صورت نباشد که در آنها احساس ناامنی ایجاد شود، باید لمس کنند که والدین آنها نمی‌توانند تمام نیازهای آنها را در همان زمانی که طلب می‌کنند برآورده بکنند. 🔵برخی والدین چون خود در کودکی طعم فقر و نداری را چشیده‌اند تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که فرزندانشان در نهایت رفاه بزرگ شوند و به اصطلاح عقده‌ای به خاطر کمبودهای مالی نداشته باشند ولی باید متذکر شد که این روش صحیح نیست.

اینکه والدین تمام نیازهای کودک را پیش از آنکه خود احساس نیاز کند، رفع کنند، امر پسندیده‌ای نیست، در این‌صورت خانواده‌ها در آینده با افرادی مواجه می‌شوند که هیچ انگیزه‌ای برای ادامه زندگی و تلاش برای رفع حاجات خود ندارند.

کودکان باید در جریان مشکلات مالی والدین قرار بگیرند، ولی بدین صورت نباشد که در آنها احساس ناامنی ایجاد شود، باید لمس کنند که والدین آنها نمی‌توانند تمام نیازهای آنها را در همان زمانی که طلب می‌کنند برآورده بکنند.

برخی والدین چون خود در کودکی طعم فقر و نداری را چشیده‌اند تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که فرزندانشان در نهایت رفاه بزرگ شوند و به اصطلاح عقده‌ای به خاطر کمبودهای مالی نداشته باشند ولی باید متذکر شد که این روش صحیح نیست.

اگر همهٔ امکانات را پیش از آنکه کودک احساس نیاز کند در اختیار وی بگذاریم به خطا رفته‌ایم، انسان‌های بی‌هدف و فاقد انگیزه محصول اعمال چنین تربیت‌هایی است. لازم نیست کودک احساس بدبختی بکند، همین قدر که بداند والدینش نمی‌توانند همهٔ نیازهای او را در زمان دلخواهش برآورده کنند کافی است.

اجتماعی شدن و آموزش هنجارهای لازم را شرط مطلوب تربیتی یک فرد دانست ، زندگی واقعی فراز و نشیب‌های مالی نیز دارد و یک فرد باید نسبت به مشکلات مالی صبر کافی داشته باشد و یاد بگیرد تلاش برای رفع این مشکلات لازمه زندگی اجتماعی است.

با تاکید براینکه نیازهای منطقی کودک باید ارضا شود، در یک خانوادهٔ همدل کودک نسبت به کمبودهای مالی خانواده‌اش احساس شرم و بدبختی نمی‌کند بلکه یاد می‌گیرد شرایط سنجی کرده و آرزوهای خود را با والدین مطرح کرده و وقتی به نیازش پاسخ داده شد احساس فتح و پیروزی بکند.

والدین وعده و وعید دادن‌های خود را قاعده‌مند کنند، فرزند آنها در چنین شرایطی آنها را باور می‌کند و احساس امنیت به وی دست می‌دهد. والدین باید بدانند که نباید همواره توجه صددرصد به کودک خود داشته باشند زیرا در چنین شرایطی کودک تصور می‌کند که والدین تحت امر او بوده، می‌تواند هرطور که دلش می‌خواهد رفتار کرده و به آنها دستور دهد، البته یک روی دیگر این سکه بی‌توجهی صرف است که این نیز پسندیده نیست.

کودک باید طعم شکست و به دست نیاوردن را در کودکی بچشد، در غیر این صورت در آینده فردی ضعیف و بهانه گیر می‌شود چرا که در بزرگسالی دنیای مدرن کنونی مثل خانواده وی نیست که همهٔ نیازهای او را بدون کم و کاست در اختیار وی بگذارد. والدین مدام به کودک گوشزد نکنند که پول نداریم! بلکه از او بخواهند برای رسیدن به خواسته‌اش کمی صبر کند.

در مقاله بعدی در مورد اینکه چگونه در مورد مشکلات مالی با کودکان صحبت کنیم توضیحاتی داده خواهد شد با ما همراه باشید.

منبع:
حسن صبوری مقدم، روانشناس
خبرگزاری ایسنا
3507 | 6 بهمن 1394
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.