برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

6 جمله ای که هرگز نباید به فرزندتان بگویید

تک تک واژه هایی که هر روز به زبان می آورید می توانند شخصیت فرزندتان را بسازند. پس به جای اینکه با امر و نهی کردن برای تربیت او تلاش کنید، مراقب جمله هایی که به زبان می آورید باشید. بچه ها باهوش تر از آنند که شما فکر می کنید.
ازاین کلمات و جملات در ارتباط با فرزندتان استفاده نکنید!
1- دختر بد:
هيچ‌ وقت پس از آنكه فرزندتان اشتباهي را مرتكب شد، برچسب «دختر بد!»، «پسر بد!» روي او نچسبانيد. شايد بدون آنكه منظور خاصي داشته باشيد و از سر عادت چنين جملاتي را به زبان اما با اين كار به كودکتان مي‌گوييد كه تنها در صورتیكه بي‌عيب و نقص باشد از محبت شما بهره‌مند مي‌ شود و به او ناخواسته آموزش مي‌ دهيد كه نقد رفتار هر كس، مساوي است با نقد شخصيت او و يك رفتار نادرست به معناي داشتن شخصيت منفي و غيرقابل پذيرش است.
2- رژيم دارم:
مي‌خواهيد وزن كم كنيد؟ بهتر است اين خيال را در ذهن خودتان نگه داريد و براي كودكتان بازگويش نكنيد. نگذاريد كودکتان با وسواس لاغر كردن رشد كند و از همين كودكي به جاي درك كردن مفهوم رژيم غذايي سالم، با عذاب وجدان لقمه‌ ها را در دهانش بگذارد. كودكي كه با اين نگرش بزرگ مي‌شود، بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به بي‌ اشتهايي مرضي يا پرخوري بيمار گونه است. پس خودتان زمينه بروز اين بيماري‌ ها را در او فراهم نكنيد.
3- به بابات بگو:
به هيچ قيمتي كودکتان را واسطه جنگ‌ هاي ميان خود و همسرتان نكنيد. درست است كه دعواهاي شما تاثير منفي بر روان فرزند تان مي‌گذارند اما واسطه كردن فرزندتان در اين جنگ‌هاي زن و شوهري يا قاضي قرار دادن او مي‌تواند به مراتب تاثير بدتري را بر روانش بگذارد. اگر از فرزندتان بخواهيد حق را به يكي از شما دو نفر بدهد يا از او بخواهيد ميان شما و همسرتان يكي را انتخاب كند، كودکتان را به بحران‌هاي رواني وارد مي‌كنيد كه تا پايان عمر مي‌توانند بر نگرش و زندگي‌اش تاثيري منفي بگذارند.
 4- من دیگه مامانت نيستم:
براي اصلاح اشتباهات رفتاري فرزندتان و متنبه كردنش، هرگز محبت خود را از او دريغ نكنيد. حتي اگر فرزندتان پس از شنيدن اين جمله، هرگز اشتباهش را تكرار نكند، نمي‌توانيد آن را عبارتي تربيت‌كننده بدانيد. شما به عنوان والدين او، بايد محبتي بي‌قيد و شرط را نثارش كنيد. كودك شما بايد بداند در صورت اشتباه كردن، همه محبت شما را از دست نمي‌دهد و تنها دلخورتان مي‌كند. او بايد بداند با يك اشتباه همه وجودش زير سوال نمي‌رود و بايد باور كند احساساتي كه نسبت به او داريد، ناپايدار و تغييرپذير نيستند.
5- پولم نمي‌رسه:
كودك‌تان به شما براي خريد يك اسباب‌ بازي گران‌قيمت يا وسيله غير اصرار مي‌كند و شما مي‌گوييد كه به اندازه خريدنش پول نداريد؟ مراقب باشيد! شما با گفتن چنين جمله‌ هايي به فرزندتان مي‌گوييد كه از پس كنترل هزينه‌هایتان برنمي‌آييد و نمي‌توانيد به خوبي دخلتان را با خرجتان تنظيم كنيد. بهتر است به جاي استفاده از چنين شيوه‌اي به فرزندتان بگوييد پول‌ها را براي هزينه‌هاي مهمتر نگه مي‌ داريد و از اين طريق در صورت تمايلش باب صحبت كردن در مورد اين حساب و كتاب‌ ها را باز كنيد.
6 - تو بي مسئوليتي:
هرگز روي كودکتان به خاطر انجام يك رفتار نادرست، برچسب كلي نزنيد. اگر در درسي نمره پايين گرفته، از او به‌ خاطر همين كاستي گلايه كنيد نه به خاطر «بي‌مسئوليتي»‌ اش. يادتان نرود اين برچسب‌هاي كلي، حاصل مجموعه‌اي از رفتارهاست و فرزندتان تنها به‌خاطر آويزان نكردن روپوش مدرسه‌اش «شلخته» نشده و تنها به‌خاطر يك بي‌ دقتي «سر به هوا» نمي‌شود. پس اين عبارت‌هاي كلي را فراموش كنيد و از او تنها به‌خاطر همان اشتباهي كه در لحظه انجام داده انتقاد كنيد.
2230 | 17 آذر 1394
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.