برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

با کودکانی که اشتها به غذا ندارند چه کنیم؟

هر كودك طبیعت و سرشتی مخصوص به خود دارد یكی چاق و دیگری لاغر. این كه والدین دوست دارند کودک زیاد غذا بخورد كاملا اشتباه است. فقط در صورت بی اشتهایی کودک باید به پزشك مراجعه شود.

اشتهای انسان در یك مركز در هیپوتالاموس مغز كنترل میشود،این مركز بطور كلی كار خودش را صحیح انجام می دهد و نباید در كار آن دخالت انجام شود. پزشک در اولین بررسی وزن و قد كودك را کنترل خواهد کرد. كودكی كه وزن و قد مناسب نمودار رشد طبیعی داشته باشد از نظر پزشک طبیعی بوده و احتیاجی به پیگیری بیشتر نخواهد داشت.

برخی والدین به زور به کودک بی اشتهای خود غذا میدهند!
 در هیچ شرایطی چه بیماری و چه سلامت نباید به كودك به زور غذا داد. تنها والدین باید برای کودکی که رشد قدی و وزنی طبیعی دارد ،تنقلات بی ارزش مانند آبمیوه های مصنوعی، شیرینی زیاد ،شیشه و پستانك ، چیپس و پفك و… را حذف نمایند.
حال اگر در بررسی پزشك مشخص شد كه كودك نمودار رشدی مناسبی ندارد باید علل كمبود وزن كودك بررسی شود . نه اینكه با دادن یك شربت به اصطلاح اشتها آور صورت مساله را پاك نمود. به عنوان مثال برخی کودکان عفونت ادراری دارند و تشخیص آن چند سال به تاخیر افتاده و تشخیص زمانی صورت گرفته كه آسیب جدی به كلیه كودك رسیده است و در این چند سال والدین فقط شربتهای اشتهاآور متعدد را تست نموده اند.

                                 
چه زمانی میتوان از مکملهای غذایی برای کودک بی اشتها استفاده کرد؟
گاهی در بررسی آزمایشگاهی و رادیولو‍ژی انجام شده مشكلی وجود ندارد ،در اینجا میتوان از مكمل های حاوی روی و ویتامین برای کودک استفاده کرد و كالری غذای كودك را نیز زیاد نمود.(استفاده از ماست پر چرب یا افزایش كالری غذا با افزایش درصد چربی غذا مثلا کره یا روغن زیتون)
درصدی از داروهایی كه با نامهای تجاری مختلف جهت افزایش اشتهای کودک بكار میرود حاوی تر كیبات سیپرو هپتادین است كه به هیچ وجه توصیه نمیشود.
شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: مواد مغذی مورد نیاز کودکان
تصور كنید دارید غذا میخورید و یك جمع 20 نفره فقط شما را تماشا میكنند !
 و مرتب به شما تذكر میدهند كه تمیز بخور این طور یا اون طور بخور.
قطعا به عبارت عامیانه این غذا كوفتتان خواهد شد. كودك 4 ساله در یك مهمانی خانوادگی دارد غذا میخورد و میبیند كانون توجه همه شده است .خاله میگوید چرا گوشت غذا را نمیخوری .عمه میگوید بیشتر بخور تا مثل مرد عنكبوتی قوی بشی .مادر بزرگ میگوید برایش بیشتر غذا بریزید.دایی میگوید اگه غذا كم بخوری مریض میشوی و باید دكتر بهت امپول بده . شما خودتان را جای كودك بگذارید .......
كودكانی كه مرتب والدینشان به آنها با اصرار و اجبار غذا میخورانند كودكانی هستند بد خلق .لجباز .دارای مشكلات رفتاری زیاد و كم وزن .دقیقا كودك لجبازی را از همین رفتار والدین می آموزد یعنی یاد میگیرد كه والدین بر خلاف تمایل او به اجبار به او میخواهند نظرشان را تحمیل كنند و او هم یاد میگیرد خلاف نظر والدین رفتار كند و علی رغم گرسنگی غذا نخورد.و این لجبازی به سایر رفتارهای كودك هم منتهی خواهد شد.

 
2981 | 14 آذر 1394
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.