برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

به کودکان خود نگویید من را تنها بگذار!

همه ما گاه در مواقع عصبانیت یا ناراحتی حرف‌ هایی را به فرزندانمان می‌ زنیم که موجب رنجش آنها می‌ شود .شاید از زدن آن حرف منظور خاصی نداشته باشیم اما فرزندان حرف ما را جدی می‌گیرند و خود را با آن برچسبی که به او نسبت داده می‌شود، می‌شناسند.
منو تنها بذار:
برخی از ما به تکرار این حرف‌ و امثال آن عادت کرده‌ و متوجه ناراحتی فرزندمان نمی‌شویم.
پدر یا مادری که فرصتی برای استراحت و تمرکز نداشته باشند، نمی‌توانند به وظایف خود به درستی عمل کنند.
والدین به عنوان یک انسان احتیاج به زمانی برای تنهایی و تجدید قوا دارند ولی اگر والدین به فرزند بگویند "ما را تنها بگذار یا مزاحم نشو" ، کودک به مرور احساس می‌ کند، صحبت کردن با آنان نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه موجب آزار نیز می‌شود. اگر والدین از همان ابتدا و کودکی فرزند این رویه را در پیش گیرند، در آینده که وی دچار مشکلات جدیتری می‌ شود نیز نمی‌ توانند با وی صحبت و یا حتی مشورت کند.

اگر والدین زندگی پر مشغله‌ای دارند باید از راه‌ هایی برای کاهش فشار در زندگی‌ استفاده کنند.
گفتن جملاتی مانند «تو چرا آنقدر بد اخلاق هستی؟»، «تو چرا آنقدر خجالتی هستی؟»، «تو چرا اینقدر بازیگوش هستی؟» موجب کاهش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود.
کودکان حرف‌های والدین را خیلی خوب درک می‌کنند و آنها را می‌پذیرند. شاید والدین از زدن حرفی منظور خاصی نداشته باشند اما فرزندان حرف آنان را جدی می‌گیرند و خود را با آن برچسبی که به او نسبت داده می شود می‌شناسند.
اگر به هر دلیلی خسته یا بی حوصله هستید به جای استفاده از این جملات به کودک توضیح دهید که احتیاج به مدت زمانی کوتاه دارید تا تنها باشید و استراحت کنید تا بتوانید با دقت و تمرکز بیشتری به صحبتها و یا خواسته های او توجه کنید.
 
دکتر زارع نیستانک،روانشناس کودک و نوجوان
3026 | 19 مرداد 1393
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.