برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

وقتی کودک تشنج می‌ کند

تشنج در کودکان به چند دسته طبقه‌ بندی می‌شود که از میان آنها تب و تشنج از همه شایع‌ تر و خوش‌خیم‌ تر است و معمولا در سنین شش ماه تا پنج سال رخ می‌دهد.

علائم تشنج کودک :
هنگام تشنج کودک ابتدا اندام او حالت کشیده و سفت پیدا می کند، چشم‌ ها رو به بالا می‌رود و سفیدی چشم نمایان می‌شود.ترشحات کف آلود ممکن است از دهان خارج شده و فک بیمار قفل شود، سپس اندام ها دچار لرزش و حرکات پرشی می شوند.
 کودک ممکن است دچار بی اختیاری ادرار شود. مدت این تشنج کمتر از 15 دقیقه است، ولی گاهی طولانی می شود و به اقدامات مهمی نیاز دارد.
حدود دو تا پنج درصد کودکانی که از نظر سیستم عصبی سالم هستند، دست کم برای یک بار تب و تشنج را تجربه می کنند.یک تشنج ساده که کمتر از 15 دقیقه طول بکشد و در یک روز، دو بار تکرار نشود، خطر مرگ و میر ندارد، ولی اگر تشنج کودک مکرر و طولانی مدت شود، این خطر دو برابر می شود که آن هم احتمالا به علت بیماری های زمینه ای همراه است.
همچنین تشنج ساده تاثیری در اختلالات رفتاری، آموزشی و عملکرد یا تواناییهای کودک ندارد. در خیلی از موارد، سابقه خانوادگی تب و تشنج ودک مثبت و نقش ژنتیک در این بیماری پررنگ است.

اقدامات اولیه در هنگام تشنج کودک :
والدین هنگام تشنج کودک با حفظ خونسردی خود، باید کودک را به پهلو خوابانده تا ترشحات دهان و محتویات معده وارد ریه نشود و مراقب باشند تا زبان بیمار لای دندان ها گیر نیفتد و دچار گاز گرفتگی نشود.گرفتن اندام ها به منظور متوقف کردن تشنج امری بیهوده و اشتباه است و بهتر است در اسرع وقت بیمار را به یک مرکز فوریت های پزشکی انتقال داد.
 اقدامات درمانی و تشخیصی پس از تشنج کودک :
در مرکز درمانی شرح حالی از سابقه بیمار به انجام اقدامات مناسب بعدی انجام میشود. معمولا پس از تشنج،عفونت گوش، اسهال خونی و عفونت های تنفسی بروز میکند که به طور اختصاصی باید درمان شود.
اگر تشنج مقاوم و مکرر یا سابقه صرع در بستگان وجود داشته باشد، بهتر است کودک مورد تصویربرداری مغزی و نوار مغز قرار بگیرد. اگر در آزمایشات بیمار، کم خونی مشاهده شود، بهتر است درمان با آهن شروع شود، زیرا هنگام کم خونی، عود حملات تشنج بیشتر است.

2634 | 4 خرداد 1393
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.

مطالب مرتبط