برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

هوش چند گانه چیست؟

همه ما با شنیدن کلمه "هوش" مفهوم ضریب هوشی یا همان (IQ) به ذهنمان می‌آید.امّا در سالهای اخیر نظریات دیگری نسبت به هوش و مفهوم آن مطرح شده است. یکی از این دیدگاهها، نظریه هوش چندگانه است که توسط هاوارد گاردنر، روانشناس دانشگاه هاوارد، ارائه شده است.

بر اساس نظریه گاردنر قسمتهای مختلف مغز دارای توان هوشی متفاوتی هستند.به عقیده گاردنر همه انسانها دارای انواع مختلفی از هوش هستند و نباید تنها به بررسی ضریب هوشی که همانا معادل هوش منطقی-ریاضی است، پرداخت.بر اساس این نظریه،انسان دارای هشت نوع هوش یا همان استعداد است که از میزان کم تا زیاد در افراد مختلف متغیر بوده و به همین دلیل هوش هر کس منحصر به‌ فرد می باشد.

انواع هوش از دیدگاه گاردنر:

۱- هوش تصویری-فضایی:استفاده و تفسیر تصاویر و الگوها و توان ایجاد یا چیدمان مجدد اشیاء به‌ صورت سه‌بعدی را هوش تصویری-فضایی می‌نامند. افراد دارای این نوع هوش در تجسّم چیزها قوی هستند.

۲- هوش کلامی-زبانی: توانایی به کار بردن زبان گفتار و نوشتار به نحو مؤثر جهت بیان اندیشه، احساسات و ... را هوش کلامی- زبانی گویند. افراد با این نوع هوش، به هنگام نوشتن و حرف زدن، ازکلمات درست و به خوبی استفاده می کنند.

۳-هوش منطقی-ریاضی: توانایی تحلیل منطقی مسائل، استفاده کارامد از اعمال ریاضی و بررسی مسائل با استفاده از روش علمی هوش منطقی و ریاضی نامیده می‌شود.افراد با این نوع هوش در استدلال و تحلیل منطقی مسائل قوی بوده و به تفکر درباره مفهوم اعداد، روابط و الگوها علاقه‌ دارند.

۴- هوش جسمی-حرکتی :افرادی که درجه بالایی از هوش جنبشی را دارند در حرکتهای بدنی و کنترل فیزیکی قوی بوده، در هماهنگ‌سازی چشم و دست مهارت دارند و افراد چالاک و تردستی هستند.


اگر به دنبال بازیهایی جهت تقویت هوش جسمی-حرکتی در فرزندتون هستید اینجا کلیک کنید.


۵- هوش موسیقیایی (ریتمیک):توانایی اجرا، ساخت و درک الگوهای موسیقی یا همان درک تغییر لحن، ریتم و تن صداها را هوش موسیقیایی گویند. این افراد از موسیقی لذت برده و معمولاً در نواختن سازهای موسیقی و آهنگ‌ازی مهارت دارند.

۶- هوش برون‌ فردی:توانایی درک نیتها و خواسته‌ های دیگران را هوش برون فردی گویند.. دارا بودن این هوش به افراد امکان تعامل و کار کردن بهتر با دیگران را می‌دهد.

۷- هوش درون‌ فردی:قابلیت شناخت، تفسیر و درک احساسات و انگیزه‌های خود از توانایی های این افراد است. این افرادآگاهی خوبی از وضعیت هیجانی، احساسات و انگیزه‌های خود دارند.

۸- هوش طبیعت‌ گرا:توانایی تشخیص و درک از ارتباط با طبیعت را هوش طبیعت‌گرا گویند. به گفته گاردنر، کسانی که دارای هوش طبیعت‌گرای بالایی هستند، با طبیعت سازگاریبیشتری داشته و معمولاً به پرورش، کشف محیط و یادگیری درباره موجودات علاقه‌ بسیار دارند.

1109 | 18 مهر 1400
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.